Skip to main content

5 tips på mat för ett friskare tandkött

Att borsta tänderna, använda tandtråd och munskölj regelbundet hjälper till att hålla munnen frisk. Utöver att begränsa intaget av sockerrik och syrlig mat, finns det också mat som faktiskt är bra för ditt tandkött.

Ett bättre sätt att smaksätta

Ingefära anses vara en helande växt. Med dess antiinflammatoriska egenskaper kan ingefära hjälpa till och bidra till en frisk vävnad i din mun.

Håll mer än bara doktorn borta

Att äta ett äpple kan ta ett tag. Och det är positivt för din mun. Ihärdigt tuggande gör att munnen börjar rengöra sig själv och sköljer bort bakterierna som sitter fast på tandkött och tänder.

Är mjölk en del av din kost?

Mjölk, och andra mejeriprodukter som ost och yoghurt, är fyllda med benstärkande kalcium, som hjälper till att remineralisera tänderna och skydda din emalj. Dessutom kan att dricka ett glas mjölk neutralisera syra som produceras av bakterierna. OBS: Mjölk tillsammans med flingor eller efterrätt ger inte samma fördel som att dricka ett glas efter maten. Ingen mjölk hemma? Ät en bit ost stället.

Ladda upp med bladgrönsaker

Det är ingen hemlighet att grönsallad innehåller en massa nyttigheter, men de är också speciellt bra på att hålla munnen ren då de innehåller så mycket fibrer. Fibrerna kräver en hel del tuggande för att brytas ner. Den extra saliven som produceras när du tuggar neutraliserar munbakterier. Fiberrik, trådaktig mat som rå spenat, selleri och även kokta bönor ger den fördelen.

Krossa bakterierna, lager för lager

Rå lök är mäktig bakteriebekämpare. Ja, dålig andedräkt är också en fiende, men det är därför sockerfritt tuggummi och munskölj finns. Lök har en bakteriedödande egenskap, men det innehåller också svavelföreningar som hjälper till att skydda mot karies. Strimla löken och ha den i salladen, på smörgåsen, på hamburgaren eller i soppor och grytor.

Ett munskölj för

alla typer av kaxighet